Identiteitsbewijs

1. Identiteitsdocument voor kinderen onder 12 jaar (3 jaar of tot aan het 12de levensjaar geldig)

Richtlijnen:

  • Dit identiteitsdocument is verplicht voor reizen naar landen waar geen reispas nodig is. Het document wordt enkel op aanvraag uitgereikt.
  • De persoon bevoegd om de ouderlijke macht uit te oefenen moet zich persoonlijk aanmelden aan het loket van de bevolkingsdienst om een aanvraagformulier te ondertekenen.
  • Hij/Zij moet zijn/haar identiteitskaart en 1 biometrische pasfoto van het kind meebrengen.

Kosten:

  • Normale procedure: gratis
  • Spoedprocedure: 86,50 €
  • Procedure bij hoogdringendheid: 130,10 €
  • Verlies / diefstal / vernietiging: 0 €

Uitgiftetermijn:

  • Normale procedure: ± 2 weken
  • Spoedprocedure: 2 werkdagen
  • Procedure bij hoogdringendheid: 1 werkdag

Verlies, diefstal of vernietiging

Richtlijnen:

  • Meld u zo snel mogelijk bij de gemeenteadministratie of de politie om het verlies of de diefstal aan te geven.
  • Bel het nummer 02/5182116 (Franstalig) of 02/5182117 (Nederlandstalig) om de elektronische functies uit te schakelen.
  • De administratie zal u een attest over de aangifte van het verlies, de diefstal of de vernietiging overhandigen dat u tijdens de overbruggingsperiode volkomen legaal in België kan gebruiken.
  • Bij diefstal moet ook altijd aangifte bij de lokale politie worden gedaan.
  • U moet u in elk geval onmiddellijk hierna bij de gemeenteadministratie aanmelden voor de verdere bewerking van dit formulier.

Uitgiftetermijn:

  • verklaring van verlies: onmiddellijk
  • identiteitsdocument: ± 2 weken na de uitgifte van de verklaring van verlies.

2. Elektronische identiteitskaart (10 jaar geldig)

Richtlijnen:

  • U persoonlijk bij de bevolkingsdienst aanmelden zodra u een uitnodiging hebt gekregen of op eigen aanvraag.
  • Een recente biometrische pasfoto meebrengen (hoofdgrootte min. 25 mm / max. 35 mm – lichte achtergrond)
  • ± 2 weken na de aanvraag krijgt u per post een omslag met de codenummers die u bij het afhalen van de nieuwe identiteitskaart moet meebrengen.
  • Afhalen van de nieuwe identiteitskaart bij de bevolkingsdienst (codenummers en oude identiteitskaart meebrengen)

Kosten:

  • Normale procedure: 18,50 €
  • Spoedprocedure: 86,50 €
  • Procedure bij hoogdringendheid: 130,10 €

Uitgiftetermijn:

  • Normale procedure: ± 2 weken
  • Spoedprocedure: 2 werkdagen
  • Procedure bij hoogdringendheid: 1 werkdag

Verlies, diefstal of vernietiging

Richtlijnen:

  • Meld u zo snel mogelijk bij de gemeenteadministratie of de politie om het verlies of de diefstal aan te geven
  • Bel het nummer 02/5182116 (Franstalig) of 02/5182117 (Nederlandstalig) om de elektronische functies uit te schakelen.
  • De administratie zal u een attest over de aangifte van het verlies, de diefstal of de vernietiging overhandigen dat u tijdens de overbruggingsperiode volkomen legaal in België kan gebruiken.
  • Bij diefstal moet ook altijd aangifte bij de lokale politie worden gedaan.
  • U moet u in elk geval onmiddellijk hierna bij de gemeenteadministratie aanmelden voor de verdere bewerking van dit formulier.

Kosten: 18,50 €

Uitgiftetermijn:

  • verklaring van verlies: onmiddellijk
  • identiteitskaart: ± 2 weken na de uitgifte van de verklaring van verlies